Frequently Asked Questions
HUSK DETTE:
-
Alltid ha vindusventiler åpne og ventilator på
-
Lufte gjennom vinduer daglig, og spesielt ved dusjing og tørking av klær
-
Viktigheten av å tørke av gulv på bad, bruk nal etter hver dusj
-
Plassering av møbler mot yttervegger – må være avstand på minst 10 cm
-
Tilstrekkelig varme – 20 grader
Subletting is not permitted without the landlord's written consent, unless otherwise agreed or follows from the Rent Act. This also applies to rentals via AirBnB or similar activities. Consent to, and any terms for, agreed sublease / household community will be given in writing.
Vanlige Spørsmål
Hybel Premium
Hvis du trenger noen dokumenter, eller din leieavtale så finner du dette ved å logge in på hybel.no
Samboer eller bofelleskap?
Skal du flytte sammen med noen så anbefaler vi at dere oppretter samboeravtale dere imellom
Kan jeg grille på balkongen min?
På grunn av brannfare er det ikke tillatt å bruke kull eller gassgrill på balkong, eller takterrasser. Elektrisk grill kan benyttes, men av hensyn til naboer anbefaler vi at man ikke griller på balkongene. Naboer som blir plaget kan kreve stans av grillaktivitetene.
Jeg har ikke mottatt faktura
– hva gjør jeg?
Sjekk søppelpost i din mail, eller din bruker på hybel.no send oss en mail på post@osloeiendomsinvest.no
Bestille strøm?
For å bestille strøm til din bolig, sjekk forbrukerrådet sine websider for å finne beste pris, husk at du må ha ditt målernummer og leilighetsnummer tilgjenelig
Indeksregulering
- hva er det?
Indeksregulering er justering av husleien i henhold til endring i konsumprisindeksen (husleieloven § 4-2 og § 4-3) Utgangspunktet for reguleringen er den konsumprisindeksen som forelå ved leieforholdets begynnelse. Du finner konsumprisindeksen på www.ssb.no
Support mellom 09:00-14:00
Hvis du ikke finne svar på ditt spørsmål her, send oss en mail på post@osloei.no så tar vi straks kontakt!
Jeg har problemer med internett
– hva gjør jeg?
Da tar du kontakt med internett leverandøren
OBOS OpenNet:
Tlf kundeservice: 21016150.
Epost: service@opennet.no
Åpningstider: man-fre 0800-2000; lør 1000-1400.
Husk å oppgi adresse og leilighetsnummer, så hjelper de deg med dette.
Hvor kaster jeg elektronikk?
Det er ikke tillat å kaste elektronikk i restavfallet. Vi anbefaler at du leverer all din elektronikk til RePower, slik at dem kan gjenvinne det! Dette kan man gjøre vare sig tingen virker eller ikke!
Vannlekasje!
- Hva gjør jeg?
Hvis det er mye lekkasje så må du sørge for å ringe en rørlegger som kan hjelpe deg med dette. Drypper det litt så sett en hink under og ring oss under åpningstid!
Fremleie, er det tillatt?
Fremleie er ikke tillatt uten utleiers skriftlige samtykke, med mindre annet er avtalt eller følger av husleieloven. Dette gjelder også utleie via AirBnB eller lignende virksomhet.
Hvordan sier jeg opp leieavtalen?
Dersom du ønsker å flytte fra leiligheten, må dette meldes inn via hybel.no. Nesten alle våre leiekontrakter har 3 måneders oppsigelsestid regnet til månedsskifte etter oppsigelsen, og enkelte kontrakter kan være sperret for oppsigelse de første 3, 6, 9 eller 12 måneder. Vennligst se din personlige leiekontrakt for informasjon om hva som gjelder for ditt leieforhold. Leieavtalen finner du inne på din personlige bruker på hybel.no
Flyttelasset kommer!
- hvor kan jeg parkere?
Skal du flytte inn så må du forholde deg til gjeldende parkeringsregler på hver eiendom, disse finner du som oftest på skilter i begynnelsen av gaten, husk parkeringbiljett!
Betaling av husleie
- må KID-nummer benyttes?
Ja! KID-nummer som er oppført på fakturaen benyttes må benyttes.
Vennen min vil leie leilighet
- har dere noe ledigt?
Hva om jeg vil male om i leiligheten?
Dersom du ønsker å male veggene i leiligheten, må dette sendes inn som en forespørsel til oss via mail og utleier må da vurdere og eventuelt godkjenne dette skriftlig før prosjektet starter. Vennligst se din personlige leiekontrakt for informasjon om hva som gjelder for ditt leieforhold. Leieavtalen finner du inne på din personlige bruker på hybel.no